پس از حمله عرب ها
تاریخ فراموش شده

 نامی از خرم‌آباد در وقایع تاریخی صدراسلام که اعراب توانستند در سال ۲۱ هجری بخش‌های مهمی از ایران را به تصرف خویش درآورند نیامده‌است، اما به این مطلب اشاره شده‌است که در اواخر حکومت عثمان مردم شاپورخواست شورش کرده در مقابل عرب‌هاایستادگی کردند.این موضوع نشانگر، اهمیت فوق‌العاده این شهر در آن زمان بوده‌است. اعراب پس از تسخیر منطقه دو مرکز حکومتی را در ماسبذان و مهرجانقذق که تحت سیطره ایالت کوفه اداره می‌شد دایر کردند. محققین عقیده دارد که پس از تسخیر لرستان توسط اعراب، خرم‌آباد مجدداً به پر اهمیت‌ترین نقاط سوق الجیشی تبدیل شده‌است پس از این موضوع ظلم و ستم خلفای اموی و عباسی موجب گردید که اهالی لرستان و ایلام بارها دست به طغیان و شورش بزنند و با مخالفان خاندانهای اموی و عباسی هم پیمان شوند که به شرکت اهالی لرستان و ایلام در قیام بابک خرمدین علیه مامون عباسی می‌توان اشاره کرد. در کتاب حدودالعالم من المشرق الی المغرب ۳۷۲ هجری قمری در ذکر شهرهای جبال (لرستان) بعد از ذکر نام شهر نهاوند و لیشتر به شهر سارجلست اشاره شده‌ است که با توجه به این که شهرهای نهاوند و الشتر و شاپورخواست در مسیر راه باستانی همدان به خوزستان که توسط مقدسی و اصطخری بدان اشاره شده واقع شده‌اند، احتمالاً همان شاپورخواست است. در مجمل التواریخ والقصص در خصوص شاپور آورده‌است :


« در سیر الملوک چنان است که شاپور اردشیر بود و الله اعلم. اما همتی بزرگ داشت، اندر داد و انصاف و آبادانی عالم برسان پدر و شادروان شوشتر او کرد که عجایب عالم است . شهرها بسیار کرد چون شاپور و بیشاپور و « بدان اندیوشاپور » و « شاپورخواست » و بلاش شاپور. »
همچنین نویسنده مجمل التواریخ والقصص، شاپورخواست را متعلق به دوران ساسانی و بانی آن را شاپور یکم ذکر کرده‌ و آورده‌است که شاپور از پادشاهان نامی ایران است که علاقه زیادی به شهرسازی و عمران و آبادانی از خود نشان داده و یادگارهای ارزنده‌ای در این زمینه و همچنین بناهای عام المنفعه مثل سد و پل از خود به یادگار گذاشته‌است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |